De syv veiene (Urte)
Hjem Add Om meg Kontakt

38

De syv veiene

Gud er himmelens og jordens skaper og alle tings opprettholder. Buddha er vår læremester. Allah er den ene sanne Gud. Brahma er skaperguden. Sabbat er den viktigste helligdagen. Er det noe vi mangler nå?

Du har mange venner, du har mange familiemedlemmer, og din kultur er sammensatt av mange andre kulturer. Men du har bare en religion. Du tror på noe av disse fem påstandene. Du må gjøre det. For slik er samfunnet vårt. Om du ikke tror på noe av dette så er du humanetiker eller ateist. Du har disse syv valgene, eller så er du rett og slett ikke godkjent. Våres samfunn utvikler seg mye, vi har lært å godta at andre har en annen hudfarge, vi har lært oss å godta at andre snakker ulike språk og vi har skjønt at det går helt fint om du har andre tradisjoner. Men så vil de alle høre hva slags religion du hører til, og så fort du svarer "Jeg er fortsatt usikker." så er du ikke lenger respektert. Ofte så har du egentlig ikke hele syv valg en gang. Du må tro på det moren din tror på, det faren din tror på og det bestemoren din tror på. Noen ganger så er mennesker faktisk så heldige og har syv valg, men hva skal du velge da? Du tror på at det finnes noe mellom himmel og jord, du tror på det gode i hvert menneske og samtidig så tror du på at du kan bli gjenfødt. Da velger du bare å bli humanetiker for det er det alle som ikke er kristne velger. 

Hvor feil er ikke det å presse en person til kun syv veier en kan gå i livet? Du kan ikke tro litt på den ene veien og litt på den andre, for det er feil. Og om du gjør det så må du holde det for deg selv. Dette er noe våres samfunn ikke har skjønt enda, det er at UTROLIG få tror helt og fult på sin religion. Tross alt så er religion en måte å leve på, og hvorfor vil vi da dele alle mennesker inn i syv grupper? Det er ulovlig å tro på noe eget, det er ulovlig å tenke slik du bare vil og det er ulovlig å ikke høre til noen stad. Hvorfor? Fordi at noen mener at du bare kan leve på en måte, og at du bare kan tro på en ting. Noen bestemmer over deg, noen bestemmer hva du skal tro på og noen presser deg til å tro på det alle andre tror på. Ofte så er det familien som har denne rollen. Og hva gjør du? Du er enig, du skal tro på det de tror på du. Slik har det tross alt vært i alle de årene før, det er slik det skal være, og at dette gjelder deg og kan vell ikke skade? Der er du inne på ditt største feil når det gjelder religion: Dette kan skade så utrolig. Tror ikke du på meg? 

Vet du hva religion er? Religion er svar på de filosofiske spørsmålene, religion er der du finner trøst når noe går galt, og det viktigste av alt: Religion er tro. Så la oss si at du er kristen. Du sitter her og leser bloggen min. Du blir fanget opp i et innlegg som forteller at  vi alle er laget av atomer som kom når galaksen vår vart dannet. Du leser at hele 93% av deg er stjernestøv. Og der stopper du. For dette kan ikke du tro på. Du er skapt av Gud. Kun Gud og bare Gud. Dette er svaret ditt på det filosofiske spørsmålet "Hvordan vart vi til?" Du kan ikke svare på noe annet, du kan ikke en gang tenke slik, for da er du ikke ekte mot din egen tro. La oss si at du i tillegg lever i en familie som er superkristen, dere lever rett og slett etter Bibelen. Hva skjer da? Hva skjer med at du måtte følge familien din, hva skjer med at det ikke skulle skade? Du må leve i frykt av at ingen finner ut hva du tror på, og der verste av alt: Du må dag på dag overbevise deg selv til å tro på det andre tror på. Til å tro på Gud. Men dette klarer du aldri, du blir utslitt, men du kan ikke stoppe opp, det har du ikke lov til nå. 

Mange mennesker lever i frykt, mange blir utslitt på slike måter, har du hørt det før? Nei? Det er fordi det ikke vert snakket om, det er fordi at dette er ikke noe som holder på å bli bedre, det er fordi at dette er et "helligt tema". Det er noe vi alle må være stille om. Men nå klarer ikke jeg lenger. Hva for et galskap det er med at mennesker skal bare ha syv mulige svar på alle disse filosofiske spørsmålene? Hva er meningen med livet? Hva skjer når vi dør? Hvem skapte oss? Du har syv svaralternativ. Og om du sier at Gud skapte oss så er alle andre svarene bestemt, for da tror du på kristendom, og da må du tro på bare det kristendommen forteller oss. Dette er så feil som det er mulig å få det. Hvordan kan hvert eneste person i hele verden være delt inn i syv grupper?

Hele samfunnet begynner å skjønne at vi alle er ulike, at vi er unike, at vi har våres meninger og at vi har våres valg. Men likevel så kan ikke vi ha 7,2 milliarder ulike svar på disse spørsmålene. Hele verden kan bare ha syv.  Hele verden kan bare ha syv måter å finne trøst på, hele verden kan bare ha syv sannheter. Før eller senere må vi skape en revolusjon på dette. For dette er ikke slik det skal være. Du er ikke en av syv. Du er en av 7200000000. Det er noe du burde vite. Og når du først vet det så skal du stå for det. 



  • Mathilda
    18.08.2014 kl.16:34
    Har aldri sett på det som rart og feil å ikke ha noen religion eller trossamfunn. Har heller ikke sett at andre har hatt noe problem med det...
    Maria
    18.08.2014 kl.17:03
    Du prøver alt alt alt for hardt, du vil aldri bli som Sophie Elise eller hvem det er du prøver å etterligne. Jeg sier du gir deg mens leken er god, før du flauer deg fullstendig ut. Cringeworthy......
    Abonym
    18.08.2014 kl.17:11
    Maria :

    Veldig unødvendig å skrive hate kommentarer på en 14 år gammel jente fordi du misliker det hun skriver. Det er ikke sikkert hun prøver å bli som Sophie Elise.. Om du ikke liker det hun skriver så trenger du ikke å lese bloggen hennes heller.. Sååå.. Gtfo veersåsniil?
    Anneli
    18.08.2014 kl.17:23
    Du synker veldig lavt når det eneste du har å gjøre om dagen er å hate på en 14 år gammel jente sin blogg.. Synest nesten litt synd på deg Maria
    18.08.2014 kl.18:06
    Du har en fin blogg. Skriver veldig bra :) Tok en titt inniom siden jeg så du ville jeg skulle det. Håper du kan fortsette å lese bloggen min så kanskje jeg blir en fast leser hos deg. :) Gjerne kom med tips og ider om hva jeg kan blogge om.
    18.08.2014 kl.18:10
    Maria: Det er slike som hun jeg IKKE vil bli, kjære deg. Om du ikke har skjønt hva jeg blogger om så er det noe som er gale med deg, og ikke meg. Jeg blogger om det stikk motsatte, og er det noe jeg prøver på så er det å ikke være slik som alle andre. Si meg, hvem andre av toppbloggere blogger om filosofi? Og jeg gir dessverre ikke meg, jeg er altfor godt i gang. Om du har noe mer å si så er det bare å pøse på, send meg en mail eller bare skriv en kommentar. Og da har jeg et lite tips til neste gang: Vit hva du prater om før du i det hele begynner. :)
    Takk for kommentaren din. :)
    18.08.2014 kl.18:13
    Mathilda: Ja, men dette innlegget handler ikke om det. Det handler om at du enten kan tro på noe, eller ikke tro i det hele tatt. Du kan ikke blande religionene, du må helt og fult stå for din religion. Og dette er ikke rett. :) Å ikke ha noe trossamfunn eller religion er en av de syv veiene jeg pratet om, og dette er fult akseptert i samfunnet.
    18.08.2014 kl.19:03
    jeg syntes det du skriver om er flott og inspirerende! wow, 14 år? FANTASTISK!:)<3
    buskestig
    18.08.2014 kl.19:04
    Bra skrevet. Tror egentlig bare på gjenfødelse. Håpet om noe mer etter døden enn bare himmel/helvete/nirvana og alt det der. Men som folk flest så vil man ha ett håp på noe mer. Syns det er synd at noen/mange blir påtvunget ett livssyn. Burde være eget valg. En menneskerett.
    18.08.2014 kl.19:55
    Bra skrevet, gøy og lese hvordan du ser på ting :) stå på
    Suzanne
    18.08.2014 kl.20:01
    Jeg tror ikke noen kan bestemme hva vi kan og ikke kan gjøre. Jeg tror egentlig ikke at det er noe som heter rett og galt - når det gjelder religion.

    At religionene er slik de er i dag tror jeg egentlig er ganske tilfeldig. De ble til på grunnlag av normer, ideer og tanker som de hadde på den tiden - altså for veldig lenge siden. Om de hadde blitt til på andre tidspunkt hadde de nok vært annerledes i dag. Tenk om feks. svart magi (kommer ikke på noe bedre, haha) hadde vært populært i den tidsperioden som bibelen ble skrevet. Da hadde innholdet i Bibelen nok vært annerledes.

    Det jeg prøver å si er at en del av det som er viktig i religion kan ha oppstått ved tilfeldigheter. Som teorien om at man kommer nærmere gud om man bøyer seg ned og legger begge hendene på en matte. Hvorfor er det akkurat slik? Hvorfor er det akkurat den måten å be som er rett? Det er jo egentlig bare noe tilfeldig som mennesker kom på for veldig mange år siden. Tror jeg.

    Derfor synes jeg det er greit å blande og mene (nesten) så mye man vil. Det er jo så ufattelig mange ulike tanker og ideer om ALT. Det er ikke noe rett og gale. Normen i dag er (tilfeldigvis) slik at man BØR følge èn religion - inkludert alle tanker og teorier som den religionen har. Dette kan være veldig annerledes om noen år. Ateisme og slike tanker var jo tabu for ca. 50 år siden. Men i dagens samfunn ser vi bare mer og mer av det.

    Dette ble en gaanske rotete kommentar, beklager. Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å holde tungen rett i munnen når du skriver om såpass kompliserte ting. Lykke til videre! :D

    Hilsen, jente 16 :)
    Linda H.
    18.08.2014 kl.20:03
    Du tar virkelig opp temaer som eg aldri har tenkt på før!

    Dette med religion er eit veldig omtalt tema, men å skrive om det på den måten du gjorde var interessangt, kvifor skal det ikkje kunne vere mulig å kombinere dei ulike trussamfunna? kvifor må ein halde seg til alt det den spesielle religionen meiner om forskjellige temar osv?

    Virkelig bra skreve...
    18.08.2014 kl.20:04
    Har bare en ting å si... WOW! Hvordan du ser på ting og hvordan du skriver det er helt fantastisk! :)

    fortsett med deg og never give up ;)
    Svein Erik Garsjø
    18.08.2014 kl.20:52
    Herregud. Drit i hates. Bry deg om alle de fine kommentarene siden dette er en fantastisk innlegg. Ble helt imponert. 14 år og sier sin mening allerede. Ble stolt over det du skrev. Flere bør lese dette innlegg. Vi må få dette innlegg til topps, til nyhetene(kanskje jeg overdriver med nyhetene) men dette er noe helt fantastisk. Hvor ofte ser du en 14 år gammel jente sier sin mening? Det er ikke ofte. Jeg skal spre rykte til flere blogger son jeg er venn med å leser. Lykke til videre og jeg håper på det beste:)
    18.08.2014 kl.21:03
    Blir virkelig overrasket over at du kun er 14 år og skriver slike innlegg. Syns det er veldig bra du skriver og får mange til å tenke over ting! Det blir nok gøy for deg også å se tilbake på hva du har skrevet når du er noen år eldre;)
    Karolina
    18.08.2014 kl.21:07
    Nydeleg blogg kan eg si deg du skrives lange tekster!

    Vist du legger meg til som venn legger eg til deg og leser bloggen din?
    18.08.2014 kl.21:08
    Dette er veldig bra skrevet! Men jeg må si meg uenig i at i samfunnet kan du bli respektert selv om du ikke tror på noen ting. Jeg er ikke-troende, men jeg har alikevel venner(?), og jeg blir ikke mindre respektert enn andre (føler jeg selv) på grunn av dette med religion. Dessuten heter det jo ikke lenger "statskirken", og dette tror jeg er på grunn av at man går litt fra dette med religion (?). uhm.. ja.
    18.08.2014 kl.21:41
    Vet ikke helt hva jeg skal skrive her fordi jeg ikke kan nok om religion og sånn, men jeg vil si at jeg er veldig enig i hele dette innlegget! Jeg kan også si at jeg har aldri vært religiøs, og jeg heller ikke ateist eller humanist. Jeg er ingen av de tingene, jeg er meg og bare MEG! Jeg tror på akkurat det jeg vil~ ^ U ^

    Stå på og fortsett med det du driver med!
    Camilla sletta
    18.08.2014 kl.22:09
    Herlig skrevet<3

    Det er flott å se at en 14 år gammel jente tenker på sånt!

    Og ikke bare tenker på å være sånn som alle andre:)

    Ikke bry deg om hat kommentarer!;)

    Selvom jeg ikke kjenner deg, så skjønner jeg på det du skiver at du er en utrolig koselig jente<3

    Fortsett med å være deg selv<3
    Karianne
    18.08.2014 kl.23:37
    Religion er roten til alt vondt, spør du meg. Skaper ikke noe annet enn konflikter og flere spørsmål. Religion handler ikke om hva man tror på lengre, det handler om å overbevise alle andre om at akkurat din tro er den "riktige".

    Du er forresten veldig flink til å skrive, til å bare være 14 år!
    19.08.2014 kl.14:31
    Karianne: Jeg er enig. Dette har nå også blitt et farlig tema å prate om.
    19.08.2014 kl.14:33
    Camilla sletta: Tusen takk! Jeg har vell nok vært slik så lenge jeg kan huske, så det kommer jeg nok til å fortsette meg :)
    19.08.2014 kl.14:36
    Andreeeeea~: Herlig å se at du har forstått innlegget. Det handler alltid om å tro på seg selv før vi tror på noe annet.
    19.08.2014 kl.14:42
    Monika Engeseth: Du er en av de som ikke har tatt poenget. Jeg skrev IKKE om at humanetiker og ateister ikke blir respektert. For humanismen og ateismen er to av de syv veiene. Jeg mente at å blande sammen religioner er ofte ikke greit. At å tro litt på kristendommen og litt på islam er ikke greit og har aldri vært det. Mange står mellom f.eks. de to religionene, men de er alltid nødt til å velge kun en av dem. Her var det absolutt ikke snakk om å ikke tro på noe, her var det snakk om å ikke høyre til noen stad men likevel måtte velge.
    19.08.2014 kl.14:43
    Karolina: Tusen takk! Bare å sende forespørsel! :)
    19.08.2014 kl.14:43
    RebeccaHasselgard: Takk. Det tror jeg nok at det blir :)
    19.08.2014 kl.14:54
    Svein Erik Garsjø: Jeg blir helt stum av slike kommentarer. Jeg må si at dette betyr så mye for meg at det er vanskelig å beskrive det. Hates synes jeg bare er koselig, jeg vet at jeg klarer meg og jeg står for det. Om mennesker finner noe negativt i mine innlegg så skal jeg stå for det jeg har skrevet. Tusen takk.
    19.08.2014 kl.14:59
    Titanstar: Tusen takk! Jeg kjører på i full fart :)
    19.08.2014 kl.15:03
    Linda H.: Tusen takk! Herlig at du har forstått innlegget :)
    19.08.2014 kl.15:05
    Suzanne: Flott kommentar. Tusen takk! :)
    19.08.2014 kl.17:01
    Spenstig og modig innlegg, Urte! Rart at vi som er "moderne" mennesker skal forholde oss til årtusengamle pakkeløsninger angående hva vi skal tro, eller ikke tro? Gjerne dogmatiske sannheter. Alternativet: Å være kritisk, stille spørsmål, reflektere, undre, utfordre tanker og forestillinger, tror jeg er enormt viktig. Hvordan skal vi ellers utvikle oss, eller finne oss sjøl? Eller være sikre på at vi kan stå for det vi holder for rett og sant?

    For å forstå hvorfor det har blitt slik som du beskriver, må vi se på hvilke funksjoner religioner har i samfunn, maktforhold og sosialiseringsprosesser - blant annet.

    Det er inspirerende å lese bloggen din, men jeg synes ikke du behøver å tematisere det faktum at du er 14 år. Det er riktignok imponerende, men det tar på en måte kanskje også litt fokus bort fra det du skriver, og du har jo absolutt mye å melde. Du kan trygt stole på at det holder mål. Om innleggene hadde vært skrevet av en på 19 eller 25 eller 78 - de hadde like fullt vært lesverdige og tankevekkende!
    19.08.2014 kl.18:56
    Religion er en uting som holder samfunnet tilbake på alle måter. En kan ikke tvinges ut av det, men utdannelse og en forståelse for hovrdan verden fungerer pleier å sette folk på rett kurs.
    thefatballerina
    19.08.2014 kl.21:00
    Du mangle en del relgiona her så æ trur det e fler enn syv veia, å æ tenke det e helt greit i dagens samfunn å tro på akkurat det du vill så lenge man ikke plage andre med det. Man tren ikke være ateist eller humanist for og si det. Uansett relgion er Kjerligheten størst av alt
    21.08.2014 kl.14:58
    thefatballerina: Jeg vet at jeg mangler en del religioner, men det er ikke dette som er poenget. Jeg tok de syv største trossamfunna slik at alle forstod hva jeg prater om. Poenget var ikke dette med ulike religioner, det var om at du ikke kan mikse flere sammen. For dette er respektløst for begge religionene. Og det finnes veldig mange strenge regler som står for at du IKKE kan tro på noe annet enn det religionen din har å lære.
    24.08.2014 kl.14:59
    Interessant innlegg, og interessant å lese hva andre mener rundt dette. Selv tror jeg ikke på noen form for religioner, og er heller ikke religiøs av noe slag. Tror på meg selv og det jeg føler er riktig, og det syns jeg alle andre skal gjøre å. Ikke la seg begrense av religioner og den slags ting.Tror egentlig ikke på en gud og at vi er skapt av ham. Tror vi alle er våre egne gude, men tror det finnes mer der ute som vi ikke kan se. Laget et blogginnlegg om dette med religioner selv for en stund siden, som får frem det jeg mener: http://misscarrot.blogg.no/1397645814_religion_og_livsyn.html
    25.08.2014 kl.16:03
    Gunnhild Gulrot: Må også si at innlegget ditt var minst like interessant. Det er herlig å få et lite innblikk i den andre siden av saken.
    Det har alltid vært vanlig å ha en religion, men dessverre så har vi fortsatt lite mennesker som tror på noe eget, slik som du gjør. Så stå på for det du tror på. Du er et flott eksempel :)
    31.08.2014 kl.14:15
    Drit bra skrevet
    Ingrid
    08.09.2014 kl.13:36
    Hei! Så flink du er til å skrive!

    Det du tar opp her er nok noe mange vil si seg veldig enige i, men er likevel ikke noe som blir tatt opp ofte. Jeg tror en av grunnene til dette er det at om man skal være kristen og muslim, så er det ikke på grunn av familie dette ikke går (selv om familie ofte kan presse på meninger og ha forventninger om hvilken tro en skal tilhøre), men fordi det går i mot både kristendommen og islam å tro på andre religioner. Hvordan skal man kunne tro at Jesus er Guds sønn og verdens frelser som i kristendommen, og samtidig være muslim og tro at Jesus kun er en profet, ikke Guds sønn?

    Selv om mange religioner kan virke like på overflaten er det store og viktige forskjeller som gjør det umulig å tro på begge. Om man vil blande og ta elementer fra flere ulike religioner går det selvfølgelig an, men man kan ikke da kalle seg muslim/kristen/hindu/buddhist. Mange mennesker som tror på ulike naturreligioner og spiritualisme gjør nettopp dette, og det blir mer og mer akseptert.

    Som personlig kristen ville det vært uaktuelt å blande min tro med andre religioner, fordi jeg har tatt et valg om å tro på Jesus og alt som følger med det. Da kan jeg ikke samtidig tro på alle de hinduistiske gudene, eller på gjenfødelse i den forstand buddhismen snakker om.

    Du er modig som skriver dine meninger her, stå på :)



    Kommenter her
    Design og koding: Ina Anjuta
    Urte

    En jente som egentlig er for ung til å skrive om det jeg skriver. En jente som er for ung til å mene. Men en jente som tørr. Meg, Urte.

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    bilde